Asas-Asas Dalam Hukum Internasional | simpleNEWS05



Asas-Asas Dalam Hukum Internasional [Picture by www.republika.co.id],
Asas-Asas Dalam Hukum Internasional ~ Berlakunya hukum internasional dalam rangka menjalin hubungan antar bangsa, harus memperhatikan asas-asas berikut.

1. Asas Teritorial
Asas ini didasarkan pada kekuasaan negara atas daerahnya. Menurut asas ini, negara melaksanakan hukum bagi semua orang dan semua barang yang ada diwilayahnya. Jadi, terhadap semua barang atau orang yang berada di luar wilayah tersebut, berlaku hukum asing (internasional) sepenuhnya.

2. Asas Kebangsaan


Asas ini didasarkan pada kekuasaan negara untuk warga negaranya. Menurut asas ini, setiap warga negara dimanapun ia berada, tetap mendapat perlakuan hukum dari negaranya. Asas ini mempunyai kekuatan exteritorial. Artinya hukum dari negara tersebut tetap berlaku juga bagi warga negaranya, walaupun berada dinegara asing.

3. Asas Kepentingan Umum
Asas ini didasarkan pada wewenang negara untuk melindungi dan mengatur kepentingan dalam kehidupan bermasyarakat. Dalam hal ini, negara dapat menyesuaikan diri dengan semua keadaan dan peristiwa yang bersangkut paut dengan kepentingan umum. Jadi, hukum tidak terikat pada batas-batas wilayah suatu negara.

Apabila ketiga asas ini tidak diperhatikan, akan timbul kekacauan hukum dalam hubungan antar bangsa. Oleh sebab itu, antara satu negara dan negara lain pelu ada hubungan yang teratur dan tertib dalam bentuk hukum internasional.
Pembahasan mengenai asas hukum internasional berkaitan dengan istilah prinsip hukum umum (the general principle of law). Prinsip hukum sebagai suatu pikiran dasar yang umum sifatnya atau latar belakang dari peraturan hukum yang muncul. Asas hukum menjadi norma dasar dan menjadi petunjuk arah dari pembentukan hukum.

Berdasarkan konsideransi Resolusi Majelis Umum PBB No. 2625 tahun 1970, ada tujuh asas utama yang harus ditegakkan dalam praktik hukum internasional. Asas-asas itu, adalah sebagai berikut.
  • Setiap negara tidak melakukan tindakan ancaman agresi terhadap keutuhan wilayah dan kemerdekaan negara lain.
  • Setiap negara harus menyelesaikan masalah-masalah internasional dengan cara damai.
  • Setiap negara tidak melakukan intervensi terhadap urusan dalam negeri negara lain.
  • Negara-negara berkewajiban untuk menjalin kerja sama dengan negara lain berdasarkan pada piagam PBB.
  • Terdapat asas persamaan hak dan penentuan nasib sendiri
  • Terdapat asas persamaan kedaulatan dari negara
  • Setiap negara harus dapat dipercaya dalam memenuhi kewajiban.


Baca juga:

Materi Lainnya:

0 Response to "Asas-Asas Dalam Hukum Internasional | simpleNEWS05"

Post a Comment